mandag 24. april 2017

Fake news









De siste dagene har vi jobbet med å lære hva falske nyheter er å lage vår  egen falske nyhet. Her er Den falske nyheten jeg har laget.




















Jeg valgte å basere den falske nyheten min på Cristiano Ronaldo skal returnere til Manchester United. Deretter lagde jeg en overskrift jeg synes var fin og en ingress jeg synes passet bra inn. Deretter fant jeg frem noen logoer av firmaer som jeg brukte som reklame på "nettsiden" min. Jeg fant også frem en VG logo som jeg brukte til å gi en følelse av at denne artikkelen ligger på VG. Jeg har til tross for
dette videre ikke brukt VG sitt oppsett i artikkelen.










En annen del av oppgaven var å definere hva falske nyheter er. Det er nyheter som enten er fullstendig feilaktige eller inneholder delvis feilaktige fakta. Dersom en nyhet inneholder noe som ikke stemmer kan det defineres som en falsk nyhet, hvert fall delvis falsk nyhet. Dersom en nyhet er fullstendig oppspinn er det hvert fall en falsk nyhet. Falske nyheter kan være vanskelig å oppdage falske nyheter hvert fall om man ikke er flink til å gjennomskue dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar